گروه‌های آموزشی مرکز

معرفی رشته

فعالیت

رشته مهندسی مخابرات در مرکز آموزش های الکترونیکی از نیمه دوم سال تحصیلی ۹۲-۹۱ در گرایش سیستم راه اندازی شد.

 

توانایی‌های لازم برای داوطلبان این رشته

علاوه بر علاقه که عامل مهمی در موفقیت به حساب می آید،با توجه به تنوع دروس مجموعه مهندسی برق در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجو در هر گرایش احتیاج به توانایی های خاصی دارد. در زیر شاخه ماشین گرایش قدرت با وجود این که ریاضیات قوی مورد نیاز نیست، شخص علاوه بر فهم مفاهیم پایه الکترومغناطیس احتیاج به قدرت تجسم ذهنی بالا برای درک اصول کار ماشین‌های دوار و شار پیوندی دارد. در زیر شاخه سیستم نیز نیاز به درک مسایل اقتصادی وجود دارد. زیرشاخه مخابرات سیستم احتیاج به فهم ریاضیات قوی دارد که بیشتر در ارتباط با آمار واحتمال و تجزیه و تحلیل سیستم (درس سیگنال‌ها و سیستم‌ها) است. در بعضی از مباحث لایه فیزیکی مربوط به شبکه­ها، تسلط بر فیزیک الکتریسیته برای دانشجو اهمیت دارد. زیر شاخه مدار(circuit ) گرایش الکترونیک دید مداری قوی می طلبد. در زیرشاخه ابزار (device ) تسلط بر مفاهیم فیزیک کوانتوم اهمیت دارد و در دیجیتال برنامه نویسی قوی مورد نیاز است. گرایش کنترل با توجه به کاربرد زیاد ریاضیات،تسلط بر ریاضیات و آمادگی ذهنی دانشجو را برای درگیر شدن با مباحث محض ریاضی می طلبد. گرایش مهندسی پزشکی که بین رشته­ای محسوب می شود علاوه بر دید مداری قوی احتیاج به آشنایی با علم مواد و حرکت اجسام دارد. با توجه به آن‌چه تا کنون گفته شد، کمبود توانایی‌های مذکور می تواند عاملی بازدارنده در ادامه تحصیل در هر گرایش شود. برای این منظور می توان میزان تسلط شخص روی دروس پایه هر گرایش که در دوره کارشناسی گذرانده می شود را مورد ارزیابی قرار داد. عدم فهم کامل دروس ماشین‌های الکتریکی۳ و بررسی سیستم‌های قدرت ۱و۲ در مورد گرایش قدرت سیستم و عدم تسلط بر دروس الکترونیک قدرت و ماشین‌های الکتریکی ۱و۲ در مورد زیرگرایش های الکترونیک قدرت و ماشین مشکل ساز خواهد شد. دانشجویانی که از ریاضی قوی برخوردار نبوده و در دروس سیگنال سیستم، آمار واحتمال مشکل دارند بهتر است وارد گرایش مخابرات نشوند.در مورد گرایش های الکترونیک و مهندسی پزشکی عدم تسلط بر مطالب دروس الکترونیک ۱و۲و۳ مانع موفقیت دانشجو خواهد شد. ضعف در دروس سیستم‌های کنترل خطی،آمار و احتمال و معادلات دیفرانسیل نیز مانع پیشرفت دانشجو در گرایش کنترل است.

 

گرایش مخابرات

هدف از مخابرات ارسال و انتقال اطلاعات از نقطه ای به نقطه دیگر است که این اطلاعات می تواند صوت، تصویر یا داده های کامپیوتری باشد. مخابرات از دو گرایش میدان و سیستم تشکیل شده است. در گرایش میدان، دانشجویان با مفاهیم میدان های مغناطیسی، امواج، ماکروویو، آنتن و … آشنا می شوند تا بتوانند مناسب‌ترین وسیله را برای انتقال یک موج از نقطه‌ای به نقطه دیگر پیدا کنند. یکی از فعالیت‌های عمده مهندسی مخابرات گرایش سیستم، طراحی فلیترهای مختلفی است که می‌توانند امواج مزاحم شامل صوت یا پارازیت را از امواج اصلی تشخیص و آن‌ها را حذف کرده و تنها امواج اصلی را از آنتن دریافت کنند. گفتنی است که امروزه با توسعه مخابرات بی سیم، ارتباط نزدیکتری بین دو گرایش میدان و سیستم ایجاد شده است. برای نمونه در گوشی تلفن همراه، هم تجهیزات مربوط به مدارهای مخابراتی، هم تجهیزات مربوط به فرستنده و هم آنتن گیرنده را داریم. از همین رو یک مهندس مخابرات امروزه باید از هر دو گرایش به‌خوبی اطلاع داشته باشد تا بتواند یک دستگاه بی سیم را طراحی کند.

 

معرفی رشته

فعالیت

رشته مهندسی فناوری اطلاعات در مرکز آموزش های الکترونیک از نیمه دوم سال تحصیلی ۹۲-۹۱ در دو گرایش تجارت الکترونیک و شبکه های کامپیوتری راه اندازی شد.

 

معرفی رشته

رشته مهندسی فناوری اطلاعات، زیرمجموعه گروه فنی در دانشگاه محسوب می‌شود. این رشته، دانشی را به مخاطب منتقل می‌کند که طی آن روش‌های جمع‌آوری اطلاعات، استفاده و انتقال آن میسر شود. مطالعه، طراحی، ساخت، راه‌اندازی، نگهداری سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، جمع‌آوری، سازمان‌دهی، طبقه‌بندی و انتقال اطلاعات، مهم‌ترین اهدافی است که مهندسی فناوری اطلاعات آن را دنبال می‌کند. مهم‌ترین توانمندی دانش‌آموختگان این رشته، استفاده صحیح و بهره‌برداری به‌موقع از اطلاعات است. هسته اصلی این رشته را مهندسی کامپیوتر به‌ویژه گرایش نرم‌افزار تشکیل می‌دهد. در عصری که به‌سر می‌بریم فناوری اطلاعات یکی از عمده‌ترین محورهای تحول و توسعه در دنیا محسوب می‌شود. امروزه دستاوردهای ناشی از فناوری اطلاعات چنان با زندگی مردم تلفیق شده است که توقف در مسیر آن باعث ایجاد اختلال در جامعه و حتی رفاه و آسایش مردم می‌شود. از این‌رو بسیاری از کشورها جهت عمومیت بخشیدن به استفاده از فناوری اطلاعات دست به اقدامات خرد و کلانی زده‌اند که آموزش آکادمیک فناوری اطلاعات یکی از این موارد است.

 

شبکه‌های کامپیوتری

این گرایش از رشته IT در سرتاسر دنیا زیر شاخه‌ای از گرایش مهندسی کامپیوتر و مخابرات تلقی می‌شود و از لحاظ کاربردی پیشینه طولانی‌تری نسبت به دیگر گرایش‌های فن‌آوری اطلاعات دارد. متخصین شبکه‌های کامپیوتری قادرند با توانایی‌های برگرفته از تحصیلات خود در این زمینه، فعالیت‌های گونگاگونی را انجام داده و در حرفه‌های متفاوت و متنوعی مشغول به خدمت رسانی شوند. از جمله دانش‌های کاربردی این گرایش می‌توان به موارد مهمی همچون طراحی، پیکربندی و پیاده‌سازی شبکه‌های کامپیوتری و برنامه‌نویسی شبکه اشاره کرد. امنیت در شبکه‌های کامپیوتری از دیگر مباحثی است که در قالب تعلیمات مرتبط با این گرایش قرار می‌گیرد. مهندسان گرایش شبکه‌های کامپیوتری همچنین قادر خواهند بود با مهندسان گرایش‌های دیگر مثل تجارت الکترونیک در زمینه بسترسازی برای فعالیت‌هایشان، همکاری کنند. ساختن برنامه‌های تحت شبکه اینترنت جهانی یا web و پیاده‌سازی سیستم‌های توزیع شده (مانند پایگاه داده‌های توزیع شده یا سیستم عامل‌های توزیع شده) از دیگر فعالیت‌هایی است که به کارشناسان محصل در این گرایش آموزش داده می‌شود.

 

تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک با استفاده از شبکه‌های رایانه‌ای، معاملات تجاری را در مراحل گوناگون آن مانند طراحی، تولید، خرید، فروش و تحویل، ساده نموده و به آن سرعت می‌بخشد. عبارت تجارت الکترونیک دربرگیرنده هر گونه تجارت و تعامل مدیریتی است که با استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات صورت می‌گیرد. هدف از این دوره ارائه درکی مناسب از فناوری‌های مرتبط با شبکه‌های کامپیوتری، مهارت در طراحی و تولید سیستم‌های مالتی مدیا برای توزیع در سطح شبکه و آگاهی از ابزارها و روش‌های مودنیاز برای تغییر وظایف تجارتی و مدیریتی از طریق انجام معاملات به صورت الکترونیکی است. دوره کارشناسی ارشد رشته تجارت الکترونیک فارغ التحصیلانی کاردان با دانش فنی، مهارت‌های خلاق و توانایی تجاری خلق می‌کند تا بتوانند از پتانسیل عظیم بازاریابی در شبکه‌های رایانه‌ای بهره‌‌برداری کند.

 

معرفی رشته

فعالیت

گروه مهندسی مکانیک دانشگاه گیلان از سال ۱۳۹۱ در دو گرایش طراحی کاربردی و تبدیل انرژی اقدام به جذب دانشجو از طریق مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه گیلان نموده است.

مقطع کارشناسی ارشد

از آنجایی که در برنامه‌ی کارشناسی مهندسی مکانیک در حرارت و سیالات، طراحی کلیه موارد و تحقیق در رشته تولید و تبدیل انرژی که به مهندسی مکانیک مربوط می شود در نظر گرفته نشده است و نیاز جامعه ایجاب می‌کند تا در زمینه‌های موتور احتراق داخلی، نیروگاه‌ها، تاسیسات حرارتی و ایجاد درجه حرارت‌های خیلی پایین (کرابجنک) و همچنین حرکت سیال و انتقال حرارت و جرم و تاسیسات آبی و سایر زمینه‌های حرارت و سیالات با بکارگیری علوم و فنون پیشرفته به خودکفائی صنعتی در این زمینه‌ها برسیم. لذا برنامه‌ی کارشناسی ارشد تبدیل انرژی تدوین گردیده است. دانشجویان این دوره با گذراندن برنامه‌های پیوست، بر طبق مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی به دریافت درجه کارشناسی ارشد آموزشی یا پژوهشی نائل خواهند شد. در اینجا یاد آور می‌شود که در درس پیشنهادی و محتوای آن‌ها و همچنین زمینه‌های تحقیقاتی جهت اجرای رساله و پروژه به نظرات دانشگاه‌ها و صاحب‌نظران توجه گردیده و با پیشنهادات اصلاحی از طرف دانشگاه‌ها و صاحب‌نظران، برنامه همواره پویائی خود را حفظ خواهند کرد. بدیهی است که در بازنگری مداوم اصلاحات لازم مطابق با نیاز صنعت کشور انجام خواهد پذیرفت.

نقش و توانایی یا کارایی

هدف از آموزش این برنامه تربیت نیروی متخصص، طراح، محقق و با مدرس در زمینه‌های تولید و تبدیل انرژی، انتقال حرارت و سیالات مورد نیاز صنایع، مراکز تحقیقاتی و موسسات آموزشی می‌باشد. فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند قسمتی از نیاز جامعه را در ارتباط با تولید و تبدیل انرژی در سطح طراحی و تحقیقات بر طرف نمایند. این صنایع شامل نیروگاه‌ها، مراکز قدرت کارنجات، پالایشگاه‌ها، صنایع اتومبیل‌سازی و موتورهای احتراق داخلی، صنایع هوائی و دریایی، وسائل حمل‌ونقل تاسیسات حرارتی و برودتی، ایجاد درجه حرارت‌های خیلی پایین (کرابجنیک) تاسیسات آبی و سایر صنایع مربوطه می‌باشد.

 

ضرورت و توانایی

با توجه به مشاغلی که در صنایع مندرج در بند ۴ گفته شد این برنامه کارشناسی ارشد طراحی کاربردی در مهندسی مکانیک برنامه‌ریزی شده است. فارغ التحصیلان این تخصص‌ها هر کدام به تنهائی می‌توانند حدود ۳۰% از خدمات مهندسی مکانیک را در سطح کارشناسی ارشد برآورده نمایند. حدود ۴۰% باقیمانده مربوط به تخصص‌هائی است که متعاقباً برنامه‌ریزی خواهد شد. دراینجا یادآور می‌شود که در درس پیشنهادی و محتوای آن‌ها و همچنین زمینه‌های تحقیقاتی جهت اجرای رساله و پروژه به نظرات دانشگاه‌ها و صاحب‌نظران توجه گردیده و با پیشنهادات اصلاحی از طرف دانشگاه‌ها و صاحب‌نظران، برنامه همواره پویائی خود را حفظ خواهند کرد. بدیهی است که در بازنگری مداوم اصلاحات لازم مطابق با نیاز صنعت کشور انجام خواهد پذیرفت.

 

 

معرفی رشته

فعالیت

رشته آموزش زبان انگلیسی از ابتدای سال تحصیلی ۱۳۹۰ به طور رسمی در مرکز آموزش های الکترونیک دانشگاه گیلان راه اندازی شد.

مقطع کارشناسی ارشد

هدف از تشکیل دوره کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی تربیت افراد واجد صلاحیت برای تدریس زبان انگلیسی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و برآوردن نیازهای جامعه از نظر نیروی انسانی متخصص در زمینه تحقیق در مسایل آموزش زبان و ترجمه متون مختلف انگلیسی به زبان فارسی و بالعکس می‌باشد. کسانی که برای این دوره انتخاب می‌شوند ضمن تکمیل معلومات قبلی خود راجع به جنبه‌های مختلف زبان به طور اعم، زبان به طور خاص، با اصول نظری، و روش‌ها و شگردهای تدریس این زبان در دانشگاه‌ها ایران بعد از انقلاب و با عنایت به نیازهای جامعه، آشنایی مطلوب حاصل می‌کنند.

طول دوره‌ی تحصیل

۱- دوره کارشناسی ارشد آموزشی زبان انگلیسی به صورت ناپیوسته (مستقل) است؛ بدین معنی که فارغ التحصیلان دوره کارشناسی زبان انگلیسی با توجه به شرایط عمومی و اختصاصی رشته که هنگام پذیرش دانشجو اعلام خواهد شد، می‌توانند در صورت تمایل بلافاصله وارد این دوره شوند.

۲- بطور کلی بخش عمده این دوره را آموزش نظری تشکیل می‌دهد؛ مضافاً به اینکه دانشجو می‌بایستی در پایان دوره به تهیه و تدوین رساله نیز مبادرت ورزد.

۳- شرایط عمومی ورود به این دوره مطابق ماده ۴ و ۵ آیین نامه خاص دوره کارشناسی ارشد مصوب ۲۸/۱۰/۶۴ شورای عالی برنامه‌ریزی می‌باشد.

طول دوره براساس ماده ۶ آیین‌نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد مصوب جلسه مورخ ۲۸/۱۰/۶۴ شورای عالی برنامه ریزی عبارت است از حداکثر مدتی که دانشجو باید دروس تعیین شده در این دوره را (پایان نامه) براساس مقررات مربوطه به پایان برساند طول دوره کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی حداکثر ۳ سال است واحدهای هر نیم سال حداقل ۹ و حداکثر ۱۴ واحد است.

 

معرفی رشته

فعالیت

رشته ادبیات فارسی از سال ۱۳۹۰ به طور رسمی یکی از رشته های آموزش مجازی دانشگاه گیلان در مقطع کارشناسی ارشد به حساب می آید. شایان ذکر است که این مرکز از سال ۱۳۹۶ اقدام به جذب دانشجو در گرایش ادبیات کودک و نوجوان نموده است.

مقاطع و دوره‌ها

دوره کارشناسی ارشد، یکی از دوره های آموزش عالی بالاتر از دوره ی کارشناسی است که پس از آن به اجرا در می آید و سرانجام به اعطای مدرک کارشناسی ارشد در رشته ی مربوطه منتهی می گردد. هدف از ایجاد دوره ی کارشناسی ارشد، گسترش دانش و تربیت متخصصان و پژوهشگرانی است که با خرده گیری آموزشهای لازم و آشنایی باروشهای پژوهشی علمی، مهارت لازم را برای آموزش، پژوهش و خدمات پیدا می کنند. از شرایط ورود به دوره ی کارشناسی ارشد داشتن شرایط عمومی ورود به آموزش عالی، داشتن گواهی نامه پایان دوره کارشناسی یا بالاتر و موفقیت در آزمون ورودی دوره است.

واحدهای درسی

تعداد کل واحد های درسی کارشناسی ارشد ناپیوسته، با احتساب واحد پایان نامه ۳۲ واحد است. البته چنان چه به تشخیص کمیته تحصیلات تکمیلی گذراندن تعدادی از واحد های درسی دوره کارشناسی به عنوان دروس کمبود یا جبرانی دانشجو ضروری تشخیص داده شود وی مکلف است آن درس‌ها را بگذراند.

گرایش ادبیات کودک و نوجوان

مرکز آموزش‌های الکترونیکی از سال ۱۳۹۶ در گرایش ادبیات کودک و نوجوان در مقطع کارشناسی ارشد اقدام به جذب دانشجو نموده است. در توصیف این رشته می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین ارکان‌های ارتباط با کودکان و نوجوانان، "ادبیات" است. ادبیات می‌تواند جهان را متناسب با ذهن و تخیل و زبان و ادراک کودک و نوجوان به او ارائه کند. همچنین یکی از راه‌های پروش ذوق زیباشناسی کودک و نوجوان برقراری ارتباط عمیق او با ادبیات است. در واقع، منظور از ادبیات کودک و نوجوان مجموعه آثار ادبی‌ای است که می‌توانند از طریق خوانده یا شنیده شدن با کودک و نوجوان ارتباط برقرار کنند. لذا می‌توان اذعان داشت که هدف از ایجاد این گرایش، تربیت معلمان، منتقدان، پژوهشگران و صاحب‌نظرانی است که هم با نقدهای روشمند و هم با آموزش ادبیات کودک در مقاطع تحصیلی مختلف، امر پژوهش، نقد و آموزش ادبیات کودک را ارتقا بخشند و از این راه زمینه را برای آفرینش آثاری با ارزش‌های والای ادبی و تربیتی فراهم آورند.

معرفی رشته

فعالیت

رشته مهندسی نرم افزار در مرکز آموزش های الکترونیکی از نیمه دوم سال تحصیلی ۹۲-۹۱ راه اندازی شد.

مقاطع و دوره‌ها

کارشناسی مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار دوره روزانه از سال ۸۶ تا کنون

کارشناسی مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار دوره شبانه از سال ۸۷ الی ۹۰

کارشناسی ارشد مهندسی نرم افزار دوره های روزانه و شبانه از سال ۹۰ تا کنون

سایت آموزشی

این سایت مجهز به ۲۵ دستگاه کامپیوتر و یکدستگاه سرور و پرده نمایش و ویدئو پروژکتور بوده و برای فعالیت های برنامه نویسی و کار با انواع نرم افزار های کاربردی و نیز برای تدریس آزمایشگاه کامپیوتر طراحی شده است. ضمناً جهت طراحی، پیاده سازی، نگهداری و پیشتیبانی وب سایت گروه و همچنین طراحی و پیاده سازی سیستمهای مدیریت گروههای ایمیل و مدیریت دروس گروه از این آزمایشگاه استفاده می گردد.

آزمایشگاه نرم‌افزار

این آزمایشگاه به ظرفیت ۱۶ دانشجو و مجهز به ۱۶ کامپیوتر و پرده نمایش و ویدئو پروژکتور بوده و جهت استفاده دروس آزمایشگاههای پایگاه داده ها و سیستمهای عامل در نظر گرفته شده است. ضمناً جهت ارائه دروس کارشناسی ارشد از این آزمایشگاه در طول هفته استفاده می گردد.

آزمایشگاه مدارهای منطقی، الکترونیکی و دیجیتال

این آزمایشگاه با ظرفیت ۱۲ نفر دانشجو دارای ابزار های مانند اسیلسکوپ های دو کاناله و مولتی متر می باشد.

آزمایشگاه معماری کامپیوتر،ریز پردازنده و شبکه

این آزمایشگاه به ظرفیت ۱۰ دانشجو و مجهز به ۱۰ کامپیوتر بوده و دارای بوردهای FPGA می باشد که جهت استفاده دروس آزمایشگاههای معماری کامپیوتر، ریزپردازنده و شبکه های کامپیوتر در نظر گرفته شده است.

معرفی رشته

فعالیت

رشته ریاضی از سال ۱۳۹۰ به طور رسمی یکی از رشته های آموزش مجازی دانشگاه گیلان در مقطع کارشناسی ارشد به حساب می آید.

طول دوره تحصیل

براساس آئین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد( ناپیوسته) حداکثر مجاز طول تحصیل این دوره سه سال است که این مدت شامل وقت لازم جهت تدوین و تالیف پایان نامه می باشد.
هر نیمسال تحصیلی شامل دو نیمسال و هر نیمسال شامل ۱۷ هفته کامل آموزش است نظام آموزشی این دوره واحدی بوده ، برای هر واحد درس نظری در هر نیمسال ۱۷ ساعت آموزش کلاسیک منظور گردیده است همچنین دانشجو باید بازاء هر ساعت درس نظری حداقل ۳ ساعت وقت صرف مطالعه بحث و تجزیه و تحلیل آن می باشد بدیهی است حل تمرینات وانجام تکالیف مربوط به هر درس نیز جزء وظایف دانشجو است که باید وقت لازم را جهت انجام آنها اختصاص دهد.

کارایی

دانشجویانی که این دوره آموزشی را طی میکنند میتوانند به امر تدریس و تحقیق پرداخته همچنین در امر برنامه ریزی در موسسات آموزش عالی یا مراکز صنعتی خدماتی نیز سازمان برنامه و بودجه یا بانک مرکزی ایران و یا موسسات مشابه آنها فعالیت نمایند.

ضرورت و توانایی

با توجه به گسترش روز افزون علوم پایه، فنی مهندسی،اقتصاد مدیریت صنعتی و علوم دیگر کشف کاربردهای ریاضی در آنها نیز روبه افزونی است علاوه بر آن مراکزی نظیر بانک مرکزی، بانک ملی، سازمان برنامه و بودجه، موسسه آمار ایران و حتی مراکز صنعتی، جهت تحقیق استقلال و خودکفائی کشور نیاز مبرم به استفاده از کاربرد ریاضیات در سطحی بالاتر از دوره کارشناسی دارند. بنابراین دایر نمودن چنین دوره ای در دانشگاههائی که ازامکانات لازم، بخصوص استادان متعهد، متخصص و با تجربه بهرهمند میباشد ضروری به نظر میرد و از اهمیت خاص برخوردار است.