دقایقی قبل معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه گیلان و رئیس هیأت مرکزی گزینش وزارت علوم در نشستی مشترک، بر ضرورت تقویت زیرساختهای نظارتی و ارتقای کیفی فرایندهای شایستهگزینی برای تضمین سلامت جذب و صیانت از سرمایههای انسانی دانشگاهها تأکید کردند.
دکتر بابک توکلی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه گیلان در ابتدای این نشست ضمن تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، با تأکید بر جایگاه مهم هسته گزینش در نظام اداری دانشگاهها، این مجموعه را از ارکان مؤثر در صیانت از سرمایه انسانی و تضمین سلامت فرایند جذب و بهکارگیری نیروها دانست.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه گیلان با اشاره به ضرورت حرکت به سمت الکترونیکیسازی فرایندها، پیشنهاد کرد پروندههای گزینش در راستای تحقق مدیریت سبز و کاهش مصرف کاغذ، بهصورت دیجیتال ساماندهی و نگهداری شوند که این اقدام علاوه بر تسهیل در دسترسی و افزایش سرعت بررسی پروندهها، میتواند به ارتقای بهرهوری و حفظ منابع نیز کمک کند.
دکتر بابک توکلی همچنین بر ضرورت بازنگری در برخی شاخصهای گزینش متناسب با تغییرات و تحولات اجتماعی تأکید کرد و گفت: فرایندهای گزینش باید ضمن حفظ اصول و چارچوبهای قانونی، با درک شرایط روز و تحولات جامعه، از پویایی و روزآمدی لازم برخوردار باشند.
سعید ظروفی رئیس دبیرخانه هیأت مرکزی گزینش وزارت علوم تحقیقات و فناوری در این نشست با تسلیت شهادت قائد امت، فرماندهان نظامی، دانشمندان کشور و ایام سوگواری ماه محرم گفت: وظیفه گزینش، تعیین صلاحیت اخلاقی، سیاسی و اعتقادی متقاضیان است و ما در سطح دانشگاهها و مراکز زیرمجموعه وزارت عتف، 53 هسته فعال داریم که مشغول انجام امور مرتبط با گزینش هستند.
رئیس دبیرخانه هیأت مرکزی گزینش وزارت علوم تحقیقات و فناوری، کار گزینش را بررسی و تایید صلاحیت اخلاقی، سیاسی و اعتقادی متقاضی گزینش دانست و گفت: اشتباهی که در افکار عمومی هم دیده میشود این است که گزینش به حیطههای مهارت فنی و تخصصی افراد ورود پیدا نمیکند و بررسی این تخصصها جزو وظایف منابع انسانی هر دستگاه و سازمان است.
وی، شایستهگزینی و شایستهسالاری را لازمه حاکمیت برای رسیدن به اهداف عالیه انقلاب اسلامی بیان کرد و ضمن اشاره به گستردگی و بزرگی زیر مجموعه آموزش عالی به عنوان سومین دستگاه کشور در حوزه گزینش، درباره وضعیت هیأت مرکزی و ۵۳ هسته تابعه وزارت علوم در ابعاد کیفی و کمی به اختصار، گزارشی ارائه کرد.
ظروفی با ذکر این نکته که تقویت گزینش از سیاستهای دولت است؛ توانمندسازی و آموزش کارگزاران گزینش را از اولویتها و رویکردهای هیأت عالی گزینش کشور برشمرد.
وی در پایان گفت: گزینش به دنبال سالمسازی فضای زیست کارمندان است و این مسئله از طریق برگزاری دورههای ضمن خدمت کارمندان در زمینه آشنایی آنان با حوزه گزینش توسط هستههای گزینش، قابل تبیین است.
معصومه حقجو مدیر هسته گزینش کارکنان دانشگاه گیلان هم در این نشست، با اشاره به نقش حیاتی این مجموعه در خط مقدم صیانت و شایستهگزینی دانشگاه، بر لزوم توجه ویژه به زیرساختها، سرمایه انسانی و پشتیبانی اجرایی این حوزه تأکید کرد.
مدیر هسته گزینش کارکنان دانشگاه گیلان گفت: هیچ ساختار نظارتی و حاکمیتی نمیتواند با صلابت و در تراز انقلاب اسلامی عمل کند، مگر آنکه از زیرساختهای قوی، سرمایه انسانی باانگیزه و پشتیبانی اجرایی قوی برخوردار باشد.
وی، نگاهی فرابخشی و راهبردی به این مجموعه را یک سرمایهگذاری برای تضمین امنیت و ارتقای کیفیت نیروی انسانی در دانشگاه توصیف کرد و افزود: تقویت این حوزه در بحث بودجه، توسعه فضا، تجهیزات پیشرفته و تأمین منابع انسانی متخصص، به صورت مستقیم بر سرعت و دقت فرآیند پالایش و جذب نیروهای متعهد تأثیرگذار است.
مدیر هسته گزینش کارکنان دانشگاه گیلان با تاکید بر سرعت در پاسخگویی و دقت باظرافت در احراز صلاحیتها به عنوان چالشهای اصلی هسته گزینش در حجم بالای پروندههای دانشگاهی، بروزرسانی مداوم ابزارها و فرآیندهای اداری را برای حفظ این ویژگیها ضروری دانست.
شایان ذکر است نشست با اعضای هسته گزینش دانشگاه و ادای احترام به شهدای گمنام دانشگاه، از دیگر برنامههای رئیس دبیرخانه هیأت مرکزی گزینش وزارت علوم تحقیقات و فناوری در دانشگاه گیلان بود.

