پرسش‌های متداول کلاس آنلاین

برای ورود به کلاس آنلاین، وارد سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه گیلان به آدرس https://ecent2.guilan.ac.ir شوید. کلاس‌های آنلاین در Adobe Connect برگزار می شود.

برای دانلود Adobe connect کلیک کنید!

 

راهنمای سامانه (دانشجو)

 

راهنمای سامانه (استاد)

پس از دانلود برنامه adobe connect از وبسایت مرکز آموزش های الکترونیکی، به صورت زیر عمل نمایید.


ac-setup

برای دانلود Adobe connect کلیک کنید!

ابتدا با مدیر گروه خود مشورت نمایید.همچنین از عدم تداخل کلاس دانشجویان اطمینان حاصل نمایید.

از نظر فنی برگزاری کلاس خارج از برنامه زمانی سادا مشکلی ایجاد نمی کند. اما به دو نکته توجه نمایید.

1- خارج از ساعت پیک در سامانه کلاس خود را برگزار کنید. زمان های پیک، روزهای شنبه تا سه شنبه ساعت 8 صبح، 9:45، 13:15، 15 و 16:45 است.

2- سامانه از ساعت 8 صبح تا 8 شب روزهای شنبه تا پنج‌شنبه فعال است. در خارج از زمان­‌های مذکور، احتمال به روزرسانی وجود دارد.

3- زمان کلاس آنلاین جبرانی را در صفحه درس و ارسال پیام به دانشجویان، اطلاع رسانی فرمایید.

برای برگزاری کلاس آنلاین به موارد زیر دقت فرمایید.
1- از لپ تاپ یا کامپیوتر خانگی (pc) به همراه هدست، میکروفون استفاده نمایید.
2- استادان برای برگزاری کلاس آنلاین از سیستم عامل ویندوز استفاده نمایند.
3- از اینترنت پایدار ( حداقل 8 مگابیت در ثانیه) استفاده نمایید. توجه نمایید در صورتی که از اینترنت سیم کارت گوشی خود استفاده می کنید، دچار کندی سرعت اینترنت خواهید شد. همچنین با تماس به تلفن همراه شما اینترنت قطع شده یا افت سرعت خواهید داشت.
4- تا حد امکان از تبلت و موبایل برای برگزاری کلاس آنلاین استفاده نکنید. چراکه چندین قابلیت Adobe Connect را از دست خواهید داد.
5- مرورگر Chrome و Firefox خود را به روز نمایید.
6- در صورتی که با اپراتورهای مختلف مانند ایرانسل، همراه اول وارد سامانه می شوید اما با اینترنت بی سیم (وایرلس) نمی توانید وارد سامانه شوید، یک بار مودم را خاموش و سپس روشن کنید. چنان‌چه مشکل حل نشد با پشتیبانی شرکت ارائه دهنده اینترنت (ISP) تماس حاصل فرمایید.
7- از فیلترشکن استفاده نکنید.
8- میکروفون و هدست خود را قبل از کلاس تست نمایید و تمامی تنظیمات میکروفون در ویندوز را به درستی اعمال نمایید. (دانلود فیلم راهنما در خصوص تنظیمات میکروفون در ویندوز)
9- استادانی که در دانشکده خود حضور دارند، سوالات خود در زمینه سامانه آموزش الکترونیکی را، با رابطین مرکز فاوا مستقر در دانشکده‌ها در میان بگذارند.
اکیداً توصیه می‌شود از طریق screen sharing پاورپوینت خود را در کلاس به اشتراک نگذارید. کافی است پاورپوینت را به pdf تبدیل کرده و از طریق share document در کلاس به اشتراک بگذارید. سرعت اینترنت دانشجویان متفاوت است و screen sharing موجب اختلال در نمایش تصویر کلاس آنلاین برای دانشجویانی که با سرعت دانلود پایین وارد کلاس می‌شوند، خواهد شد.
 اشتراک گذاری صفحه نمایش (screen sharing)،پخش فیلم و نمایش وبکم در کلاس آنلاین، پهنای باند زیادی مصرف می‌کند. دانشجویان اغلب با اینترنت‌هایی با سرعت دانلود پایین وارد کلاس شما می‌شوند. در این صورت با اشتراک‌گذاری صفحه نمایش خود، دانشجویان را با مشکل دریافت صدا و تصویر مواجه خواهید کرد. توصیه می‌شود اسلایدهای خود را به pdf تبدیل کرده و فایل را از طریق share document به اشتراک بگذارید. در صورتی که نرم‌افزاری را باید نشان دهید، فقط در همان زمانی که نیاز به نمایش نرم‌افزار است، صفحه نمایش خود را به اشتراک بگذارید. سپس Stop sharing را انتخاب کرده و مجددا اسلایدهای خود را نمایش دهید.(share documents)
در صورتی که share my screen را انتخاب کردید ولی دانشجویان صفحه شطرنجی را مشاهده می کنند، علت انتخاب نادرست اپلیکیشن‌هایی است که برای نمایش به اشتراک گذاشته اید. سه قسمت desktop، applications و windows برای انتخاب وجود دارد. موارد را با دقت بررسی و کلیک نمایید.
در برخی از مواقع ممکن است، پس از تبدیل فایل پاورپوینت به pdf (با استفاده از نرم افزارهایی به غیر از office) فایل pdf در کلاس به درستی نمایش داده نشود (یا فایل پی دی اف encrypt شده باشد- password داشته باشد). برای این منظور به سرعت روی stop sharing کلیک نموده و فایل pdf را به عکس و سپس مجددا عکس را به pdf تبدیل نمایید. نرم افزار مناسب جهت انجام این کار pdfzilla است. پس از طی این مراحل فایل pdf جدید را دوباره از طریق share documents در کلاس بارگذاری نمایید.
اگر از کامپیوتر خانگی یا لپ تاپ استفاده می‌کنید، مطمئن شوید هدست خود را به درستی وصل کرده اید. خروجی صدا معمولا سبز رنگ و سیم میکروفون صورتی است. مطمئن شوید این دو سیم را به درستی به کامپیوتر یا لپ تاپ خود متصل کرده اید. بیشتر لپ تاپ ها تنها یک جک صوتی دارند. بنابراین اگر هدست شما دو سیم برای صدا و میکروفون داشته باشد باید از تبدیل 2 به 1 یا کارت صدای اکسترنال استفاده نمایید.
 در ویندوز تنظیمات صدا را به درستی اعمال نمایید.
ابتدا بررسی نمایید اسپیکر شما روشن است. در صورتی که با گوشی وارد کلاس شده اید، از هندزفری استفاده نمایید. اگر همه موارد را بررسی کردید ولی همچنان صدای استاد را دریافت نکردید، یک بار از کلاس خارج شده و مجددا وارد کلاس شوید.
در کلاس آنلاین، برای تایپ حرف "ی" از shift و x به طور همرمان استفاده نمایید. shift+x=ی. همچنین می‌توانید کیبورد فارسی موجود در نرم‌افزارهای مورد نیاز را دانلود و در ویندوز نصب نمایید.
این مشکل زمانی اتفاق می افتد که چندین نفر به طور همزمان میکروفون خود را فعال نگه داشته اند. لذا صدا از طریق میکروفون و اسپیکر چندین نفر به صورت همزمان در کلاس پخش شده و لوپ ایجاد می‌شود. برای رفع این مشکل فقط یک نفر میکروفون را فعال کرده و پس از اتمام صحبت، نفر بعدی میکروفون خود را فعال نماید.
در صورتی که چندین دفعه وارد کلاس آنلاین شده باشید (دوبار -یا بیشتر- اسم شما نوشته شده باشد) صدا اکو خواهد داشت. کافی است تمامی Adobe connect های فعال شده را ببندید و فقط یک کلاس آنلاین را فعال نگه دارید.
اگر تمامی مراحل اشاره شده در راهنما را به درستی بررسی کرده ولی همچنان صدای شما برای دانشجویان ضعیف است به صورت زیر عمل نمایید.
ابتدا هندزفری را به گوشی وصل کنید و به صورت زیر صدای میکروفون را افزایش دهید.
در صورتی که صدای شما به طرز عجیبی (مانند صدای ربات- صدای ناآشنای بم) برای دانشجویان تغییر کرده است ابتدا میکروفون را در کلاس قطع کنید و سپس به صورت زیر عمل نمایید.
در صورتی که در ساعت پیک کلاس دارید، به مدت دو تا سه دقیقه صبر کنید سپس وارد کلاس خواهید شد. ولی اگر این مشکل با چند دقیقه برطرف نشد و در سایر کلاس‌ها هم همین مشکل را دارید، به ترتیب زیر عمل نمایید:(سیستم عامل: ویندوز)
1- صفحه باز شده کلاس آنلاین را ببنیدید. ( adobe connect را ببندید)
2- وارد control panel شوید. سپس گزینه Internet Options را انتخاب نمایید. (یا در کیبورد win+R را انتخاب نمایید، تایپ کنید inetcpl.cpl و سپس ok)
2- ار زبانه General، بخش Browsing History، روی delete کلیک کرده، همه موارد به غیر از password را انتخاب کنید.
3- روی delete کلیک کنید. سپس Apply و OK.
4- مجددا  روی پیوستن به کلاس بزنید و وارد کلاس شوید.
این مشکل بیشتر در سیستم عامل ویندوز 7 (32 بیتی) مشاهده شده است. یک راهکاری که تقریبا در بیشتر مواقع مشکل را حل کرده است، به شرح زیر است:
1- با مرورگر فایرفاکس یا Chrome وارد سامانه شوید، روی کلاس آنلاین کلیک کرده و سپس "پیوستن به کلاس" را انتخاب نمایید.
2- در قسمت نوار آدرس صفحه باز شده، لینک کلاس درج شده است. لینک کلاس را تا قبل از ...session=breezbreez?/ کپی کنید. سپس صفحه باز شده را ببندید.
3- مرورگر اینترنت اکسپلورر را باز کنید. لینک را در نوار آدرس مرورگر اینترنت اکسپلورر وارد کنید (paste). کمی صبر کنید تا صفحه باز شود.
4- در همین حین با مرورگر فایرفاکس یا Chrome مجددا روی پیوستن به کلاس کلیک نمایید. این بار کلاس باز خواهد شد.
مرورگر خود را در گوشی به روز کنید. از آخرین نسخه firefox و یا Chrome استفاده کنید. هر دو مرورگر را امتحان کنید.
Cache و Data ی اپلیکیشن Adobe connect  را پاک کنید. (تصویر پایین)
این پیغام بدین معنی است که استاد وارد کلاس نشده است. Adobe Connect را ببندید و چند دقیقه دیگر مجددا امتحان کنید. در صورت تداوم مشاهده این پیغام به استاد درس پیام ارسال نمایید.
در صورتی که کلاس در حال برگزاری است ولی شما با گوشی و یا تبلت خود، همیشه و در همه کلاس‌ها این پیام را مشاهده می‌کنید به سوال 17 مراجعه کنید. (Cache و Data را از اپلیکیشن adobe connect پاک کنید)
ضبط جلسات آنلاین در Adobe Connect به صورت خودکار است. اما تهیه فایل ضبط شده mp4 بر عهده استاد درس است. به هیچ وجه از لینک جلسات آنلاین برای دانشجویان استفاده نکنید. این لینک‌ها با استفاده از فلش پلیر کلاس‌های ضبط شده را نمایش می‌دهند که برای دانشجویانی که با گوشی همراه خود به جلسات دسترسی دارند، این امر را دشوار خواهد ساخت. به صورت زیر مراحل تهیه کلاس آنلاین ضبط شده را طی نمایید.
1- وارد کلاس آنلاین شوید.
2- از بخش meeting، گزینه manage meeting information را انتخاب نمایید.
3- در زبانه Recordings لیست جلسات ضبط شده را مشاهده خواهید کرد.
4- به duration توجه نمایید. چون با هر بار ورود به کلاس، کلاس ضبط می شود برخی از رکوردها فقط مربوط به ورود شماست و زمان کمی هم برای آن درج شده است. اگر یک بار روی همان جلسه کلیک کنید و سپس روی url آن، می توانید مجددا کلاس ضبط شده را با مرورگر خود مشاهده کنید. (نیاز به نصب فلش پلیر)
5- پس از اطمینان از جلسه ضبط شده خود، با استفاده از گزینه actions، روی make offline کلیک نمایید.
6- مراحل را طی کرده و محل ذخیره فایل در کامپیوتر را انتخاب نمایید.
7- کلاس یک بار به طور کامل پخش شده و در نهایت فایل mp4 آماده می‌شود.
8- تهیه فیلم را زمانی انجام دهید که نیازی به کامپیوتر خود ندارید و صرفا عمل offline سازی انجام شود.
9- برای اطمینان و تهیه سریع فایل ضبط شده جلسات آنلاین، از screen recorderها (ضبط کننده صفحه نمایش) مانند camtasia، snagit و یا هر نرم افزار دیگری که مدنظرتان است، استفاده نمایید. در این صورت یک فایل backup از کلاس‌های ضبط شده خود خواهید داشت. همچنین عمل render (تهیه mp4) سریع‌تر خواهد بود و به راحتی می‌توانید جلسات خود را ویرایش نمایید و سپس بارگذاری را انجام دهید.
دلیل این مورد، عدم تطابق مرورگر پیش فرض (default) ویندوز شما با مرورگری است که با آن وارد سامانه می‌شود.
1- وارد Control Panel شوید.
2- از بخش Default Programs، گزینه Set your default programs را انتخاب نمایید.
3- مرورگری را که با آن وارد سامانه می‌شوید (Chrome یا Firefox) را به عنوان مرورگر پیش فرض انتخاب کنید. (در ویندوز 7: روی مرورگر مدنظر کلیک کرده و سپس set this program as default)
 راهنمای زیر مربوط به ویندوز 10 است.
شما می‌توانید خودتان به طور مجزا جلسات را ضبط و ویرایش نمایید. برای تهیه سریع فایل ضبط شده جلسات آنلاین، از screen recorderها (ضبط کننده صفحه نمایش) مانند camtasia، snagit و یا هر نرم‌افزار دیگری که مدنظرتان است، استفاده نمایید. در این صورت یک فایل backup از کلاس‌های ضبط شده خود خواهید داشت. همچنین عمل render (تهیه mp4) سریع‌تر خواهد بود و به راحتی می‌توانید جلسات خود را ویرایش نمایید و سپس بارگذاری را انجام دهید.
در صورتی که شما (و تعداد کمی) از کلاس بیرون انداخته می‌شوید، مشکل از سمت سیستم و شبکه (اینترنت) شما می‌باشد. در صورتی که دانشجویان در کلاس آنلاین هستند و استاد از کلاس بیرون می‌رود یا دانشجویی این اتفاق برایش می‌افتد، باید وضعیت اینترنت و سیستم خود را بررسی نماید.
در برخی موارد که اینترنت شما مشکلی ندارد، یک بار سیستم خود را ریستارت کنید.
در صورتی که اینترنت پرسرعت و پایداری ندارید، اتصال بقیه دستگاه‌هایی که با مودم شما اینترنت دریافت می‌کنند را، قطع نمایید.
آپدیت ویندوز را بررسی کنید. اگر فعال است، آپدیت را متوقف نمایید.
اگر موس را روی نام دانشجو قرار دهید، گزینه‌هایی را مشاهده خواهید کرد.
1- enable microphone: دسترسی میکروفون
2- disable microphone: قطع دسترسی به میکروفون
3- make presenter: دسترسی میکروفون، آپلود فایل و اشتراک گذاری صفحه نمایش
4- make participant: قطع دسترسی‌های presenter و نقش عادی دانشجو

مانند تصویر زیر عمل نمایید.

در بخش دوم، نحوه غیرفعال کردن آن توضیح داده شده است.